CD 66_723

Recensie DIVERSEN – Salve Festa Dies (Poolse kerkmuziek uit de periode 1587-1668)

Salve Festa Dies (Poolse kerkmuziek uit de periode 1587-1668)
Les Traversées Baroques o.l.v. Étienne Meyer
K617 CDB006.4 • 4CD DDD-262’

Zielenski, Cato, Jarzebski, Lilius, Mielczewski, Förster, Pekiel, Rozycki, Wronowicz en Szarzynski: wie kent ze niet? Nou ja, de meesten van ons niet. We hebben het over componisten in Polen, actief in de periode 1587-1668, het tijdperk waarin de Zweedse Vasa-dynastie ook de scepter zwaaide in Polen en Litouwen. Een kennelijk vruchtbaar cultureel klimaat, dat qua muziek een productie van hoge kwaliteit voortbracht, die om een of andere reden min of meer buiten het gezichtsveld van de rest van Europa is gebleven. Het Franse ensemble Les Traversées Baroques onder leiding van Étienne Meyer doet een ambitieuze poging in die leemte te voorzien, met het volspelen en uitbrengen van vier cd’s met daarop 51 stukken van de genoemde componisten (die overigens niet te eenkennig waren om hier en daar leentjebuur te spelen bij beroemdere Italiaanse collega’s als Gabrieli, Palestrina en Merula). We horen vooral religieuze vocale muziek, qua idioom vroegbarok, in het Latijn (we hebben het over het stijf-katholieke Polen), uitgevoerd in tal van bezettingen met solisten en koortjes, en begeleidingen waarin vaak trombones voor glanzende sonoriteit zorgen. Hier en daar zijn er instrumentale intermezzi, in de vorm van sonates voor enkele instrumenten. De uitvoeringen zijn gemiddeld van heel behoorlijk niveau; alleen de bas Renaud Delaigue is mij een beetje te galmerig. Een interessante kennismaking. Het boekje in het doosje met de vier plaatjes bevat uitgebreide toelichtingen in het Pools en het Frans; wie Engels wil wordt verwezen naar de site van het ensemble, maar mij lukte het niet daar een vertaling te vinden.