CD 08_727

Recensie DIVERSEN – Verborgen parels van Michaël Maarschalkerweerd (romantische en vroegmoderne orgelwerken)

Verborgen parels van Michaël Maarschalkerweerd (romantische en vroegmoderne orgelwerken)
Gerrit Christiaan de Gier, Eric Koevoets, Arjen Leistra, Gerben Mourik (orgel)
Stichting Michaël Maarschalkerweerd Herdenkingsjaar MMH2015/17(4) • DDD-5.12’

De naam van de orgelbouwer Maarschalkerweerd zal voor altijd voortleven dankzij het instrument dat hem op de muzikale wereldkaart heeft gezet: het prachtige orgel dat hij bouwde voor het Amsterdamse Concertgebouw en dat door het leven gaat als ‘het Maarschalkerweerdorgel’. Michaël Maarschalkerweerd (1838-1915) werkte vanaf 1860 in de firma die door zijn vader werd opgericht en daarna Maarschalkerweerd & Zn heette. De firma bouwde zo’n 175 orgels, de meeste daarvan staan in rooms-katholieke kerken. Nadat er op de orgels van Maarschalkerweerd in het midden van de twintigste eeuw werd neergekeken heeft er de afgelopen veertig jaar een hernieuwde waardering voor de instrumenten van deze bouwer plaatsgevonden. Een aantal bewonderaars heeft de honderdste verjaring van de sterfdatum van Michaël Maarschalkerweerd aangegrepen voor een volwassen herdenking, met symposia, een tentoonstelling en deze cd-uitgave. Zij geeft op vier cd’s niet alleen een prachtig overzicht van een aantal (deels onbekende) instrumenten, maar vooral een schitterende selectie van orgelwerken die dreigen af te glijden in de nevelen van de muziekgeschiedenis. Nederlandse componisten als Hendrik Andriessen, Cor Kint, Christiaan Frederik Hendriks en Jan Bonefaas krijgen zo een ideale vertolking op instrumenten waarvoor ze gedacht zijn. De betrokken organisten hebben elk een cd volgespeeld, de toelichting (alleen in het Nederlands) is meer dan volledig en er zijn kleurenfoto’s en disposities in het boekje opgenomen. Bezoek vooral de website www.maarschalkerweerd.info voor een schat aan informatie en een overweldigend aantal geluidsopnamen.