CD 75_727

Recensie DIVERSEN – Verein für musikalische Privataufführungen Vol. 3 (Zemlinsky, Berg, Wagner, Schönberg)

Verein für musikalische Privataufführungen Vol. 3 (Zemlinsky, Berg, Wagner, Schönberg)
Nan Hughes (mezzosopraan), Axel Everaert (tenor), Gruppo Montebello o.l.v. Henk Guittart
Et’cetera KTC 1485 • 75’

In 1918 richtte Schönberg de Verein für musikalische Privataufführungen op, een wekelijkse concertserie rondom eigentijdse muziek die alleen toegankelijk was voor leden. Het betrof kamermuziek of arrangementen van grotere orkestwerken, soms voor piano(’s), soms voor kamermuziekbezetting. Deze cd keert terug naar die concerten en biedt stukken die daarin tot uitvoering kwamen in arrangementen van Reinbert de Leeuw (Zemlinsky, Wagner), Diderik Wagenaar (Berg) en Hanns Eisler en Erwin en Leonard Stein en Klaus Simon (in Schönberg). Dat pakt wonderwel uit, dankzij het even precieze als indringende spel van Gruppo Montebello onder leiding van Henk Guittart. In de laatromantiek, zeker in Tristan, ligt het vibrato duimendik op de loer maar Guittart benadert de muziek van binnenuit. Alles klink zuiver, het Tristan-intro/Liebestod is bijna ontroerend eerlijk, ontdaan van Wagners bombast. Nan Hughes’ lichte mezzo helpt nog een extra stapje in het transparante effect van de Zemlinsky-cyclus. Haar interpretatieve vermogens komen vol tot ontplooiing in Berg. Axel Everaert kennen we natuurlijk al als fraaie liedzanger. Dat bevestigt hij hier in Schönbergs Sechs Orchesterlieder, die door het uitgebalanceerde spel volledig tot hun recht komen.