CD 69_723

Recensie DIVERSEN – Wanderer (werken van Ter Veldhuis, Liebermann, Vigh, Sciarrino, Chopin en Schubert)

Wanderer (werken van Ter Veldhuis, Liebermann, Vigh, Sciarrino, Chopin en Schubert)
Tobias Borsboom (piano)
7 Mountain Records 7MNTN-007 • DDD-78’

De jonge Nederlandse pianist Tobias Borsboom (1988) won in 2015 de Dutch Classical Talent Award, dit is zijn cd-debuut. Onder de noemer ‘Wanderer’ met als beeld het schilderij van Casper David Friedrich en de muziek van Schuberts Wanderer-fantasie bouwde Tobias Borsboom dit recital-programma. Opvallend gedurfd is de combinatie van eigentijdse stukken en romantisch repertoire, de luisteraar wordt tijdens de zwerftocht een weidse horizon geboden. Tobias Borsboom beheerst het hele spectrum van de uiteenlopende muzikale stijlen die hij hier met elkaar in ‘spiritueel-thematisch’ verband brengt. Met Saudade van Ter Veldhuis wordt het gevoel van verlangen – naar waar de zwerver nu niet is – al opgeroepen. De verwante romantische oerthema’s als vervreemding, nacht en het onbereikbare zijn uit vele muziekstukken te destilleren. Borsboom vindt het in de Sonate van de Amerikaanse componist Lowell Liebermann, in het voor hem geschreven Perpetuum mobile van de Nederlandse Peter Vigh en bij de Italiaanse Sciarrino. Chopin’s Nocturnes passen naadloos in het concept, Tobias Borsboom speelt ze geconcentreerd, met aandacht voor de klank. Het sleutelwerk in dit programma, de Wanderer-fantasie van Schubert krijgt een technisch gave maar letterlijke, (nog) niet echt vrije vertolking.
Hans Quant