CD 22_716

Recensie DUFAY – Les Messes à Teneur (missen, motetten, madrigaal)

DUFAY
Les Messes à Teneur (missen, motetten, madrigaal)
Cut Circle o.l.v. Jesse Rodin
Musique en Wallonie MEW1577-1578 (2CD) • DDD-2.17’
Waardering: 8
Luister 716 – Juni 2016

Een Amerikaanse musicoloog en dirigent, een Amerikaans koor, maar klanken uit de Lage Landen. Jesse Rodin en het door hem in 2003 opgerichte vocaal ensemble Cut Circle hebben zich gespecialiseerd in renaissancemuziek van de grote Vlaamse meesters uit de vijftiende eeuw: Ockeghem, Lassus, Desprez, De la Rue, en, zoals in dit geval, Guillaume Du Fay (ook wel als Dufay gespeld). De tenormissen, daar gaat het om: de Missa Se la face ay pale, de Missa L’Homme armé, de Missa Ecce ancilla Domini, de Missa Ave regina celorum. Acht stemmen (twee sopranen, twee countertenors, twee tenoren, twee bassen) wervelen onophoudelijk om elkaar heen, steeds op basis van de beproefde misteksten (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei), in consonanten en dissonanten, met steeds wisselende (hoofd)rollen, vaak voor de tenorlijn. Een zangtechnisch zware opgave, die deze Amerikanen op het lijf geschreven lijkt. De vier missen worden vergezeld van twee motetten en een madrigaal – in dezelfde muzikale taal. Twee cd’s vol – je moet het behoedzaam doseren. Aardig is dat het boekje waarin de cd’s zijn gestoken een diepgravende analyse van de muziek bevat van de hand van Rodin zelf, in vier talen: Engels, Frans, Duits en Nederlands, nou ja, laat ik het Vlaams noemen.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen