thMGGXAXFV

Recensie DVOŘÁK – Piano Quartets op. 23 & 87

DVOŘÁK
Piano Quartets op. 23 & 87
Busch Trio, Miguel da Silva (altviool)
ALPHA 288 • DDD-71’

De eerste maten maken meteen duidelijk dat we hier te maken hebben met Antonín Dvořák, de componist van prachtig meeslepende melodieën. Het Busch Trio laat een gloedvol pleidooi horen voor de Tsjechische componist die meer in huis had dan zijn Symfonie uit de Nieuwe Wereld en het Amerikaanse kwartet. Het jonge trio met violist Mathieu van Bellen en de broers Omri (piano) en Ori (cello) Epstein ging in 2014 in de leer bij het Artemis kwartet in het opleidingsprogramma van de Queen Elisabeth Music Chapel. Daar ontmoetten ze ook Miguel da Silva, voormalig altist van het Quatuor Ysaÿe. Een gelukkige toevalstreffer volgens Da Silva, die al snel besloot om met het trio op te gaan treden. De verwachtingen na de succesvolle cd met Dvořáks Pianotrio’s en het winnen van de Kersjesprijs in 2016 waren hooggespannen. En het Busch Trio stelt niet teleur. Verdorie wat is dit ook weer mooie muziek, en wat hartstochtelijk gespeeld. Echt muziek om je op een winterse dag aan te warmen, als de natte sneeuw tegen de ramen kletst. Dvořák rijgt het ene pakkende thema aan het andere en de musici weten elk effect ten volle uit te buiten, van wervelende wals tot mandolineserenade. Energiek in de snelle delen, verstild, dromerig en vervolgens hartverscheurend in het Lento van het Tweede pianokwartet. Ik kijk uit naar de volgende twee cd’s in deze serie.
Carine Alders