CD 30_725

Recensie DVOŘÁK – The Spectre’s Bride – Svatební košile – Die Geisterbraut

DVOŘÁK
The Spectre’s Bride – Svatební košile – Die Geisterbraut
Simona Šaturová (sopraan), Pavol Breslik (tenor), Adam Plachetka (bas), Wiener Singakademie, ORF Vienna RSO o.l.v. Cornelius Meister
Capriccio C5315 • DDD-79’

The Spectre’s Bride (Svatební košile) was een van de vele opdrachten die Dvořák uit Engeland ten deel vielen na het enorme succes daar van zijn Stabat mater daar, in 1880. Het verhaal van deze dramatische spookcantate leest als een soort operascène op zich, te vergelijken met de befaamde Walpurgisnacht of de hellerit van Mephisto en Faust. Een bruid contempleert zelfmoord als haar vermiste geliefde dood mocht zijn. Een verschijning roept haar dan ’s nachts op hem te volgen. Onderweg legt ze rozenkrans en spullen af om met haar lugubere ‘spookechtgenoot’ tenslotte aan te komen bij hun huis, een graf. Dan realiseert ze een geest te hebben gevolgd op weg naar zelfmoord en vraagt Maria om vergeving. De verbluffende muziek tekent Dvořák ten voeten uit, het is adembenemend romantisch en met enorme zeggingskracht geschreven. In de bas horen we de Watergeest (en de heks) uit Rusalka al vooruit. Het is verder een idiomatische uitvoering met een heel goede Tsjechische cast, al is het bij vlagen stevige vibrato van Simona Šaturová wellicht niet ieders smaak (zeker in haar slotbede tot Maria). Pavol Bresnik is een tenor in de beste Tsjechische traditie. Adam Plachetka is een klassieke bulderbas, precies het type dat hier nodig is. Het orkest schuurt Dvořák verder tot het uiterste op. De Wiener Singakademie vult de koorstukken exuberant in. Bij vlagen fantastisch.