Recensie ELGAR, TSJAIKOVSKI – Celloconcert, Rococovariaties

ELGAR, TSJAIKOVSKI
Celloconcert, Rococovariaties
Johannes Moser (cello), Orchestre de la Suisse Romande o.l.v. Andrew Manze
PENTATONE PTC 5186 570 • SACD-65’
Luister 724 – Mei/Juni 2017

De Eerste Wereldoorlog wierp een zwarte schaduw over het bestaan van Edward Elgar, die zijn vertrouwen in de mensheid diep beschaamd zag. Wonderlijk genoeg inspireerde zijn wanhoop hem tot het schrijven van misschien wel zijn grootste meesterwerk: het Celloconcert, opus 85. Even wonderlijk is het dat dit schitterende concert buiten Engeland zover in populariteit achterloopt op de publiekslieveling nummer één: het Celloconcert van Dvořák. Elgar schreef het werk in 1919, hij was 62 jaar. In 1965 veroorzaakte de twintigjarige celliste Jacqueline du Pré een sensatie met haar opname van het concert voor EMI. Sindsdien is het voor iedere zichzelf respecterende cellist een verplicht werk geworden. Hier werkt de Duitse cellist Johannes Moser samen met de Britse dirigent Andrew Manze in een opname die door het Nederlandse team van PENTATONE gemaakt werd in Genève, met het orkest van de Franssprekende Zwitserse radio. Manze maakte naam als violist met als specialisatie barokmuziek op oude instrumenten. De sprong naar Elgar en Tsjaikovski kon niet groter zijn, maar hij neemt hem met gemak. De Rococovariaties worden uitgevoerd in hun oorspronkelijke gedaante, en aangevuld met het Andante cantabile, de Nocturne en het Pezzo capriccioso. Zonder meer schitterende uitvoeringen, soeverein gespeeld door Moser, en vooral schitterend opgenomen. Een genot om naar te luisteren.