CD 31_725

Recensie ELIASSON – 4 x Anders Eliasson – Notturno, Senza Risposte, Fogliame, Trio

ELIASSON
4 x Anders Eliasson – Notturno, Senza Risposte, Fogliame, Trio
Norbotten Neo
BIS-2270 • SACD-68’

Het Norbotten Neo is een Zweeds kamermuziekensemble dat tien jaar geleden werd opgericht en zich heeft toegelegd op hedendaags repertoire. In de afgelopen tien jaar brachten de musici, leden van het Norrbotten Kamerorkest, meer dan honderd verse kamercomposities in première, met daarbij een bijzondere focus op Zweedse muziek. Het ensemble is momenteel ensemble in residence in de concertzaal van Stockholm en laat ook op deze cd geweldig samenspel horen. Componist Anders Eliasson die vrij kortgeleden (vier jaar) overleed, wordt geëerd met deze registratie van vier van zijn composities. Ondanks dat deze vier composities binnen het ruime tijdsbestek van dertig jaar geschreven zijn, geeft de keuze niet een heel gevarieerd beeld van het oeuvre van deze componist. De toon die Eliasson aanslaat is continu heel urgent; de luisteraar krijgt maar heel weinig ruimte om even te ontspannen. De melodieën zijn extreem lang uitgesponnen en gaan gepaard met volstrekt onvoorspelbare akkoordprogressies, intense instrumentatie en weinig dynamisch reliëf. De vierde compositie, een Trio voor viool, vibrafoon en piano, is het meest recente werk (Eliasson schreef het in 2010) en het minst meedogenloos wat betreft vereiste concentratieboog. Het Norbotten Neo had zeker geen gemakkelijke taak maar is er ruimschoots zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
Maartje Valk