CD 39_718

Recensie F.X. MOZART, CLEMENTI – Pianoconcert nr.1 in C,

F.X. MOZART, CLEMENTI
Pianoconcert nr.1 in C, op.14; nr.2 in Es, op.25 – Pianoconcert in C
Howard Shelley (piano), Sinfonieorchester St.Gallen o.l.v. Howard Shelley
Hyperion CDA68126 • DDD-72’

De Britse pianist Howard Shelley zet zich in voor vergeten pianoconcerten uit de klassieke periode. Nu biedt hij de zeldzame kans om kennis te maken met de pianoconcerten van de jongste zoon van Wolfgang Amadeus, Franz Xaver Mozart. Die bleek al vroeg over muzikaal talent te beschikken. Van zijn composities, merendeels voor piano, maken de hier opgenomen twee concerten de sterkste indruk. Op het eerste gehoor klinken de thema’s, de behandeling van de piano en de wisselwerking met de blazers als ‘Mozart’, tot opvalt dat er maar weinig thematische ontwikkeling is, de structuur niet erg hecht is en de pianopassages weliswaar briljant zijn maar raffinement missen. Het tweede concert, met klarinetten in plaats van hobo’s, vertoont invloeden van Hummel en Weber naast de onvermijdelijke echo’s van vader Wolfgang. Van Clementi is maar één pianoconcert overgeleverd, het eerste deel is ‘het ene oor in, het andere oor uit’, het mooi lyrische langzame deel heeft een eigen karakter, de finale is vrolijk dansant. Howard Shelley is de ster, met sprankelend spel brengt hij het leven terug in deze verwaarloosde werken. Het orkest is alert maar de klank verraadt dat het niet om een topensemble gaat. Met een tijdeigen instrumentarium zou deze onderneming aan belang gewonnen hebben.
Hans Quant