CD 25_723

Recensie FRANÇAIX – Works for Clarinet

FRANÇAIX
Works for Clarinet
Dimitri Ashkenazy (klarinet), Ada Meinich (altviool), Bernd Glemser (piano) e.a., Cincinnati Philharmonia Orchestra o.l.v. Christoph-Matias Mueller
Paladino Music LC 20375 • DDD-60’

Het Klarinetconcert van Françaix is een van de beruchtste stukken op het klarinetrepertoire. Zoals we van Françaix’ muziek gewend zijn is ook dit concert luchtig en schertsend. Typische Franse muziek vol schwung en dynamiek. Helaas bevat de uitvoering van Ashkenazy weinig schwung. Het is allemaal netjes binnen de lijntjes, maar ook erg statisch. Dat het een berucht stuk is vanwege de snelle riedeltjes en acrobatische sprongen is hoorbaar in de wankele intonatie en slordige articulatie. Wel moet erbij gezegd worden dat de opname van het Klarinetconcert uit 1995 stamt. In de afgelopen eenentwintig jaar is Ashkenazy gelukkig qua klank en articulatie een stuk gegroeid, zoals te horen is in het Trio voor klarinet, altviool en piano. Dit trio is namelijk pas vorig jaar opgenomen. Waarom er zo’n groot tijdsverschil tussen de verschillende stukken zit is niet duidelijk. Het zou kunnen dat Ashkenazy graag een verzamel-cd maakte van Françaix’ klarinetrepertoire, maar het gevolg is dat er nu een heel groot verschil in zijn spel hoorbaar is. Toch ontbreekt ook in het Trio de schwung waar de muziek van Françaix om vraagt en helpt de trage interpretatie van het Largo niet mee. Wellicht kan Ashkenazy overwegen het concert nogmaals op te nemen.
Ella Botter