CD 28_718

Recensie GILBERT & SULLIVAN – HMS Pinafore

GILBERT & SULLIVAN
HMS Pinafore
John Mark Ainsley (Sir Joseph Porter), Elizabeth Watts (Josephine), Toby Spence (Ralph), Hilary Summers (Little Buttercup), Tim Brooke-Taylor (verteller), Scottish Opera o.l.v. Richard Egarr
Linn CKD522 (2CD) • DDD-85’

Ik ben een grote liefhebber van operettes en musicals, maar verder dan Berlijn/Wenen en (de oude) Broadway reikt mijn kennis niet echt. Gilbert & Sullivan ken ik wel, maar HMS Pinafore is voor mij nog steeds terra incognita. Ooit gehoord, mooi bevonden en toen weer vergeten. Gelukkig kreeg ik nu de kans om dat heerlijk werkje goed te beluisteren en de hernieuwde kennismaking bevalt mij zeer! Het verhaal is typisch Engels: (satire op) standsverschillen, hypocrisie en dat alles gelardeerd met een gezonde dosis romantiek. Het is een beetje puzzelen hoe het zit met de leeftijden van de protagonisten, maar niet nadenken helpt. De muziek is kostelijk en vermakelijk maar ook behoorlijk lyrisch. De live in Edinburgh opgenomen voorstelling sprankelt dat het een lieve lust is, wat onder andere aan het Schotse orkest onder leiding van Richard Egarr te danken is. John Mark Ainsley is een voortreffelijke kapitein en als zijn dochter zet Elizabeth Watts al haar charmes in de strijd. Wat een prachtige, warme mezzostem! Hilary Summers zingt een zeer overtuigende Little Buttercup, maar de mooiste van allemaal vind ik Toby Spence (Ralph). Het is al de zoveelste keer dat ik meer dan gecharmeerd was van deze jonge Engelse tenor. Aanbevolen!