CD 26_723

Recensie GRANADOS – Dante, Symphonic Poem; La nit del mort; Intermezzo from Goyescas

GRANADOS
Dante, Symphonic Poem; La nit del mort; Intermezzo from Goyescas
Gemma Coma-Alabert (mezzosopraan), Jesús Álvares Carrión (tenor), Lieder Càmera, Barcelona Symphony Orchestra o.l.v. Pablo González
Naxos 8.573264 • DDD-57’

Ter gelegenheid van het honderdste sterfjaar van Granados sloegen Naxos, het Barcelona Symfonieorkest en dirigent Pablo González de handen ineen om alle orkestwerken van deze Catalaanse componist op cd te zetten. Dit is het tweede deel. De cd opent met een drietal korte werken: Allereerst het Intermezzo uit Goyescas, een van Granados’ meest populaire werken – en niet voor niets: prachtig omspeelde melodieën, hartstochtelijk drama en een lyriek die aan een soort Spaanse Verdi doet denken. Dan de meer folkloristische Dans van de groene ogen en Zigeunerdans. Het La nit del mort, (Nacht van de dode man) dat volgt, is van vroeger datum maar klinkt moderner, met duidelijke invloeden van Frans impressionisme. Dit symfonisch gedicht ontpopt zich als een mini-opera, inclusief koor, tenorsolo én een kanonsklap van het slagwerk. Het meest omvangrijke werk op de cd is Dante, een symfonisch gedicht uit 1908 dat nog verder afstaat van het Spaanse idioom. Hier zijn invloeden van Franck, Fauré en Wagner te horen. Mysterieuze, donkere muziek over het leven van de beroemde Italiaanse dichter en zijn geliefde Beatrice. Mooi verzorgd orkestspel, prima zangsolisten en koor maken deze cd meer dan de moeite waard. Een aanwinst.