Recensie HÄNDEL – Queens – Opera Arias

HÄNDEL
Queens – Opera Arias
Roberta Invernizzi (sopraan), Accademia Hermans o.l.v. Fabio Ciofini
Glossa GCD 922904 • DDD-79’
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Händels sopranen dreven hem geregeld tot wanhoop. Toen de wereldvermaarde Francesca Cuzzoni tijdens een repetitie eens weigerde een aria te zingen omdat die oorspronkelijk voor een ander gecomponeerd was, pakte hij de zangeres prompt bij haar middel en dreigde haar uit het raam te kieperen als ze niet snel deed wat hij vroeg. Hij moet een haat-liefdeverhouding verhouding hebben gehad met zulke temperamentvolle vrouwen, want voor hen schreef hij zijn beste operarollen. Arianna, Berenice, Cleopatra: toonbeelden van macht en vrouwelijkheid met larger-than-life karaktertrekken, gecomponeerd voor de meestbegaafde sopranen van Europa. Om zulke rollen te zingen moet je dus behoorlijk stevig in je schoenen staan. Roberta Invernizzi gaat de uitdaging aan en brengt een elftal obscure en overbekende aria’s uit Händels operarepertoire. Ze beschikt over een arsenaal aan vocale technieken, met uitstekende trillers en smaakvolle ornamentatie. Expressief overtuigt ze ook, maar haar coloraturen zijn wat te ‘kelig’ en haar stemgeluid simpelweg te ijl. Ze mist de volle, vettige en toch flexibele klank die bijvoorbeeld Renée Fleming en Karina Gauvin tot veel krachtiger operakoninginnen maakt. Met het pure spel van Accademia Hermans als prima begeleider is Queens een alleraardigst en eerlijk recital, maar een reïncarnatie van Francesca Cuzzoni is het niet.