CD 31_728

Recensie HÄNDEL – Silla, HWV 10

HÄNDEL
Silla, HWV 10
Sonia Prina (contralto), Sunhae Im (sopraan), Vivica Genaux (sopraan) e.a., Europa Galante o.l.v. Fabio Biondi (viool)
Glossa GCD 923408 • DDD-113’

Silla is binnen Händels operacanon een geval apart. Het is met krap twee uur speeltijd een relatief kort werk, er zitten vrij veel continuo-aria’s in en het is een van zijn weinige historisch geïnspireerde opera’s. We weten niet eens zeker of het destijds (in 1713) in première is gegaan en het werd slechts eenmaal eerder opgenomen. Het libretto is gebaseerd op Plutarchus’ vertelling over de Romeinse dictator Sulla (Silla), die rond het jaar tachtig voor Christus bloedbaden aanricht en avances maakt op getrouwde vrouwen, zelfs in het bijzijn van zijn echtgenote. Voor deze opname schakelt Fabio Biondi een hoofdzakelijk Italiaanse cast in, waarbij ook alle mannenrollen door vrouwen worden gezongen, op één korte basaria na. De enige tegenvaller in het gezelschap is Sonia Prina, die de titelrol op zich neemt. Schelle uithalen en kortademige coloraturen maken haar klank af en toe bepaald onplezierig. Verder ligt het niveau gelukkig hoog met bijvoorbeeld krachtig stemgeluid van Vivica Genaux en dramatische recitatieven van Sunhae Im. Veel lof ook voor Martina Belli en Francesca Lombardi Mazzulli die in de huid zijn gekropen van het verliefde duo Claudio en Celia. Het spel van Europa Galante en Biondi is bovendien uitmuntend, zoals we van hen gewend zijn.