CD 29_718

Recensie HANNENHEIM – Stück nrs. 1, 3 en 4

HANNENHEIM
Stück nrs. 1, 3 en 4, Duo für Geige und Bratsche, Suite für Viola und Klavier, Sonates für Bratsche und Klavier nrs. 1 en 2
Adrian Pinzaru (viool), Aida-Carmen Soanea (altviool), Igor Kamenz (piano)
Challenge Classics CC72734 • DDD-52’
Waardering: 8
Luister 718 – September/Oktober 2016

Norbert von Hannenheim (1898-1945) was in Berlijn een leerling van Arnold Schönberg en gold als een van zijn meest talentvolle. Als dodecafonist met een mentale aandoening werd hij opgenomen in een inrichting. Hij overleefde de oorlog weliswaar, maar overleed door zijn zwakke gestel kort na de bevrijding. Zijn muziek, die gedeeltelijk de oorlog doorkwam doordat musici zijn manuscripten bewaarden, getuigt van een eigenzinnige omgang met de dodecafonie. Hij dacht sterk melodieus, hield van grillige ritmen en maatsoorten en aarzelde niet zijn muziek te larderen met quasi-tonale elementen. Bij de uitstekende uitvoeringen heb ik slechts één kanttekening: het zijn uitvoeringen van deze tijd. Ik vermoed dat Berlijnse musici uit het interbellum deze muziek veel lichter en met veel zwier zouden hebben gespeeld. Maar dat contrast is onvermijdelijk bij een postuum pleidooi.
Emanuel Overbeeke

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen