CD 32_728

Recensie HAYDN – Strijkkwartetten opus 20 nrs. 4-6

HAYDN
Strijkkwartetten opus 20 nrs. 4-6
Chiaroscuro Quartet
BIS Records BIS-2168 • SACD-75’
Waardering: 9

Het internationale kwartet met het ‘authentieke’ geluid (darmsnaren en historische strijkstokken) zet zijn succesvolle reis door de klassieken voort met de tweede helft van Haydns opus 20. Met deze serie zou Haydn de standaard zetten voor het genre. Voor het eerst zijn de vier stemmen min of meer gelijkwaardig (luister maar eens naar het sensuele duet tussen tweede viool en altviool in het adagio van het Vierde strijkkwartet in D groot). Tegelijkertijd brak Haydn ook voortdurend zijn eigen regels, zijn creativiteit en lust tot innoveren liet zich niet beteugelen. Dat maakt deze kwartetten tot een belangrijke mijlpaal in de muziekgeschiedenis. Maar het is ook gewoon fantastische muziek, waarin je steeds weer nieuwe dingen ontdekt. In het Menuet van het Vierde kwartet klinkt ineens een buikorgeltje, we zijn op een boerenbruiloft beland. In het Zesde strijkkwartet in A groot klinkt het trio – met opzettelijk valsgespeelde noten – zelfs alsof er een dronken gast gearriveerd is. In het Adagio van het mineurkwartet (het Vijfde in f klein) mag de eerste viool vrij fladderen, quasi improviserend. Met name in het laatste kwartet wordt de zwaartekracht getart, zuchtjes klinken op een lome zomerdag. Het Chiaroscuro Quartet doet zijn naam wederom eer aan, met enorme verschillen in dynamiek. Om bij de les te blijven moet je soms even stoppen met het kauwen van je broodje.
Carine Alders

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen