Recensie HILLBORG – Sirens

HILLBORG
Sirens
Royal Stockholm Philharmonic Orchestra o.l.v. Sakari Oramo, David Zinman en Esa-Pekka Salonen
BIS-2114 • DDD-63’
Luister 715 – Mei 2016

Er groeit iets moois in Scandinavië: de goed gefinancierde orkesten aldaar stimuleren een nieuwe generatie componisten, door regelmatig compositie-opdrachten uit te schrijven. Een van die getalenteerde componisten is Anders Hillborg, die inmiddels ook internationale aandacht krijgt. Hij is qua stijl lastig in te delen. Dat blijkt uit de stilistische diversiteit van de eerste twee werken op deze schijf. Wat betreft het eerste stuk ‘Beast Sampler’ is het precies zoals Christopher Stark schrijft in zijn enthousiaste liner-notes: “Beast Sampler ontleent zijn titel aan twee zaken: het persoonlijke idee van het orkest als een levend beest en de techniek van sampling, zoals gebruikt wordt in elektronische muziek.” Het heeft wel een relatief hoog filmmuziekgehalte, maar Hillborg bereikt hier een indrukwekkende muur van geluid; een vergelijkbare ervaring had ik met Fagerlunds muziek. Zoals wel vaker met moderne werken, moet men het ‘ondergaan’ en dat is hier niet anders. Daar tegenover staat het lyrische ‘O dessa ögon’. Het ruim een halfuur durende ‘Sirens’ is dan weer dromerig en hypnotisch van atmosfeer. Het Stockholm Philharmonic klinkt magistraal onder de drie verschillende dirigenten Oramo, Zinman en Salonen. De BIS-technici hebben zichzelf weer eens overtroffen. De opname is werkelijk verpletterend: 10 op de schaal van Richter.
Emile Stoffels