CD 45_715

Recensie MAHLER – Symfonie nr.3 in d

MAHLER
Symfonie nr.3 in d
Kelley O’Connor (mezzosopraan), women of the Dallas Symphony Chorus, Dallas Symphony Orchestra o.l.v. Jaap van Zweden
DSOLive 007 • DDD-96’
Waardering: 6
Luister 715 – Mei 2016

Op het voorkantje staat, als eerst vermeld: Jaap van Zweden. Daaronder (met grotere letters, dat dan weer wel): Mahler 3. Alsof het Jaap van Zweden was, die een werk getiteld ‘Mahler 3’ heeft gecomponeerd. En zo klinkt de opname ook. Daar is in principe niet zo veel op tegen: een compositie leeft immers bij de gratie van zijn interpreet, ongeacht of je er wel of niet mee eens bent. Welnu: mijn Mahler 3 is het niet, wat niet betekent dat u het met mij eens hoeft zijn! Deel één hoort ‘kräftig’ en ‘Entschieden’ te zijn en wat ik hoor is een brij van dikke klanken. Het kan ook de schuld van de (live) opname te zijn, maar ‘krachtig’ valt toch niet te camoufleren? Het orkest gromt als een naderend onweer in de zomer: loom en traag. En zwaar, heel erg zwaar. Daarbij zijn de trompetten allesbehalve zuiver. Het tweede deel klinkt al beter, al vind ik bepaalde accenten in 1, en zeker in 2, een beetje vreemd. Maar echt mis gaat het in 4, bij het ‘Zarathustra lied’. Kelley O’Connor’s mezzo kan mij niet echt bekoren en haar brede tremolo vind ik behoorlijk irritant. Wat overblijft is een kater. Jammer.
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen

WIN Bach333!
Het grootste componistenproject in de opnamegeschiedenis