Menu Sluiten
CD 09_725

Recensie J.S. BACH – Das wohltemperierte Akkordeon

J.S. BACH
Das wohltemperierte Akkordeon
Mie Miki (accordeon)
BIS-2217 SACD • DDD-66’
Waardering: 8
Luister 725 – Juli/Augustus 2017

Johann Sebastian Bach schreef van alle componisten in het universum misschien wel de meest pure muziek ooit. Zijn noten zijn zo onafhankelijk geschreven van om het even welk instrument – alhoewel het zoals de Cellosuites ook meteen instrumenttechnische hoogstandjes zijn – dat ze gespeeld op wasborden en triangels nog fantastisch klinken. Dat wist men al in de barok en dat weet men, ondanks die enkele purist die gruwt van transcripties, tegenwoordig nog veel beter. Want Bach is er in vele vormen en bewerkingen. Toch is de bewerking van Twaalf preludes en fuga’s voor accordeon van Mie Miki een heldhaftige daad. Ondanks haar jarenlange pleidooi voor de moderne accordeon en diverse zeer goede musici die in haar voetsporen zijn getreden, is de accordeon nog steeds de hoempakast voor feesten en partijen en de tranentrekdoos bij levensliederen van bedenkelijk allooi. En daar dan Bach op spelen? Nog wel Das wohltemperierte Klavier? Ja. Iedereen die twijfel heeft moet per omgaande de proef op de som nemen, want Miki verheft de Preludes en fuga’s tot juweeltjes zoals we ze nog niet eerder gehoord hebben. De twee ‘klavieren’ en de aan het orgel verwante geluidsproductie van het instrument maken van deze klavecimbelstukken briljante orgelwerken waarbij vooral in de Preludes verborgen melodielijnen boven komen. Een cd die Bach werkelijk verdiept.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen