naamloos

Recensie J.S. BACH – Goldberg Variations

J.S. BACH
Goldberg Variations
Blokfluitkwintet Seldom Sene
Brilliant Classics 95591 • DDD-75’

Waardering: 8

De Goldbergvariaties van Johann Sebastian Bach vormen met het Italiaans concert uit de tweede bundel veruit de bekendste van de vier Clavier Übungen die hij tussen 1731 en 1741 publiceerde in navolging van zijn voorganger Johann Kuhnau. De Goldbergvariaties verschenen als laatste in 1741 en waren niet alleen bedoeld als een bewijs van compositorische vaardigheid, maar ook werkelijk als een ‘oefening’ voor ervaren klavierspelers. Omdat Bach het zo specifiek voor klavier schreef is het voor veel puristen nog steeds een gruwel als zij tegen bewerkingen aanlopen voor andere instrumenten. Terwijl de Goldbergvariaties zich door de overzichtelijke stemvoering juist erg goed lenen voor andere instrumentcombinaties. De enige ‘problemen’ die kunnen ontstaan doen zich voor als instrumenten de omvang van het klavier niet halen. Het in Amsterdam opgerichte blokfluitkwintet Seldom Sene gaat hier in het arrangement van ensemblelid María Martínez Ayerza heel creatief mee om. Het vijftal houdt zich aan de partituur en lost de beperktere omvang van de verschillende blokfluiten op door meerdere instrumenten op één stem in te zetten. En dan is er van de reusachtige subcontrabasblokfluit tot de kleine sopranino opeens heel veel mogelijk. En ondanks het feit dat de verschillende musici regelmatig een stem te verdelen hebben klinkt alles als een mooie swingende eenheid. Eigenlijk gewoon als één klavecimbel dat naar blokfluiten klinkt.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen