naamloos

Recensie J.S. BACH – Musikalisches Opfer

J.S. BACH
Musikalisches Opfer
Masaaki Suzuki (klavecimbel), leden van Bach Collegium Japan
BIS Records BIS-2151 • SACD-72’

Waardering: 8

Masaaki Suzuki is bij ons bekend als de Japanse Ton Koopman. Met zijn Bach Collegium Japan nam hij alle cantates van Johann Sebastian Bach op, nota bene met solisten die ook met Koopman en Herreweghe hun sporen hebben verdiend (onder anderen Peter Kooij). Minder bekend is dat hij ook een knap organist en klavecinist is en voor deze instrumenten in de leer is gegaan in Amsterdam, bij onder anderen Ton Koopman. Vorig jaar nog hoorde ik hem op het Schnitger-orgel in de Alkmaarse Sint-Laurenskerk in een Bachprogramma. Groots. De gelovige christen die Suzuki is beweegt zich zo goed als uitsluitend op het terrein van de religieuze en dan vooral protestantse muziek. Zijn eredoctoraat van de Theologische Universiteit van Kampen (2014) was welverdiend. Nu voert hij het Musikalisches Opfer uit met vier leden van het Bach Collegium Japan. Suzuki is wars van sentimentaliteit, zijn klank is voortdurend heel stevig, de muzikale lijnen zijn meer dan kristalhelder. Hij doet een beroep op de luisteraar om het proces mee te maken en te blijven volgen wat er gebeurt. Dit is geen achtergrondmuziek. De motoriek is niet mechanisch en de ademhaling volstrekt natuurlijk. Als extraatje de veertien canons over het thema van de Goldberg Variaties die vijftig jaar geleden pas werden teruggevonden in een Parijse bibliotheek.
Jurjen Vis

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen