Menu Sluiten
naamloos

Recensie J.S. BACH – Sonatas for violin and harpsicord I, III, V – Sonatas for violin and basso continuo in G, e

J.S. BACH
Sonatas for violin and harpsicord I, III, V – Sonatas for violin and basso continuo in G, e
Apollo Ensemble
Centaur CRC 3527 • DDD-66’

Waardering: 6

Van het vanuit Nederland opererende Apollo Ensemble musiceert hier de kern, de concertmeester David Rabinovich, de klaveciniste Marion Boshuizen en – in de sonates met basso continuo – de gambiste Cassandra Luckhardt. Deel 1 werd door collega Paul Herruer besproken in Luister 709 op pagina 44. Met deze tweede cd completeren zij de opnamen van Bachs zes (+) Sonates voor viool en klavecimbel plus drie Sonates voor viool en basso continuo. Naar de structuur zijn het veelal triosonates, één stem voor de viool en twee uitgeschreven stemmen vertolkt door het klavecimbel. Maar Bachs inventiviteit gaat altijd verder dan het volgen van een vast stramien. In het openings-Adagio van de Eerste sonate komt de viool na de inleidende maten van het klavecimbel met een eigen melodie in plaats van de klavecimbellijn te volgen. De Allegro’s van de Eerste sonate zijn typische voorbeelden van de triosonate-schrijfwijze. Het Adagio van de Vijfde sonate is bijzonder omdat het vooral uit figuratie bestaat die pas in de slotmaat een melodie wordt. Het ensemble speelt deze werken goed maar niet echt onderscheidend genoeg om een zoveelste cd-uitgave te rechtvaardigen. De opname wordt ontsierd door onbalans tussen de instrumenten en een galm die vooral aan de viool een onnatuurlijk randje geeft. Mijn favorieten in dit repertoire blijven Podger cum suis (Channel Classics) en Leyla Shayegh cum suis (Glossa), deze werken kennen sowieso een kwalitatief hoogstaande discografie.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen