CD 02_725

Recensie J.S. BACH, W.F. BACH, GRAUN – Concerto – Works for one & two harpsicords

J.S. BACH, W.F. BACH, GRAUN
Concerto – Works for one & two harpsicords
Guillermo Brachetta (klavecimbel) m.m.v. Menno van Delft (klavecimbel)
Resonus RES10189 • DDD-56’

Guillermo Brachetta trok in 1995 van Argentinië naar Nederland om zijn vaardigheden als toetsenspeler te verfijnen aan het Amsterdamse conservatorium. Dat lukte, en hij is inmiddels een veelgevraagd solist en continuospeler. Met zijn Nederlandse docent Menno van Delft onderhoudt hij nog altijd een hechte muzikale relatie, zoals we hier zien. Brachetta vertolkt werken van Johann Sebastian Bach en diens zoon Wilhelm Friedemann: concerti. Voor één klavecimbel (van de vader het relatief bekende Concerto nach Italienischem Gusto in F groot, BWV 971 en van de zoon een klein, maar virtuoos Concerto in G groot) en samen met Van Delft horen we hem in het Concerto a due cembali in C groot, BWV 1061a – dat gaat doorgaans in de versie met strijkers onder BWV-nummer 1061. Hier is het een overdonderend exposé van harmonisch en technisch meesterschap, imposant toetsengeweld. Mooi hoe aan het eind van het eerste deel (Allegro) de twee spelers in steeds klimmende arpeggio’s het slot aankondigen, en op een gegeven piepklein momentje belanden ze bij dat ene stralende hoge nootje – als de piek op een kerstboom. Brachetta speelt aan het eind van het programma, als contrast, een interessante bonus: een sierlijk Concerto in A groot van Graun. Welke Graun? Dat is niet duidelijk: de broers Carl Heinrich en Johann Gottlieb kunnen allebei de dader zijn. Wel is duidelijk dat dat Andante een klein wereldwondertje is van subtiliteit, schitterend gespeeld. Aardig om te weten: beide hier ingezette klavecimbels komen uit de collectie van Menno van Delft, en de voorbeeldige opname is gemaakt in de Oude Dorpskerk van Bunnik (mei 2016).