CD 36_721

Recensie JOMMELLI – The Jommelli Album, arias for alto

JOMMELLI
The Jommelli Album, arias for alto
Filippo Mineccia (countertenor), Nereydas o.l.v. Javier Ulises Illán
Pan Classics PC10352 • DDD-62’

Niccolò Jommelli (1714-1774) werd in zijn tijd door menigeen geroemd als belangrijkste operacomponist van Italië. Vandaag genieten zijn opera’s, waarvan hij er een slordige tachtig componeerde, echter nauwelijks bekendheid. Onterecht, schrijft dirigent Javier Ulises Illán in het cd-boekje, en daar heeft hij helemaal gelijk in. Naast Gluck was Jommelli aan het einde van de barok een van de sleutelfiguren in de operahervormingen die de weg bereidden voor componisten als Mozart. In een poging Jommelli weer op de concertagenda te zetten, is Illán met zijn kleine Spaanse ensemble Nereydas de samenwerking aangegaan met Filippo Mineccia, een countertenor van wie ik nog niet eerder heb gehoord. Op het programma staan behalve een vierdelige sinfonia een handjevol aria’s uit Jommelli’s opera’s en geestelijke werken. Mineccia’s stemgeluid is mooi, maar hij zingt een beetje ongecontroleerd. In de hoogte is hij steevast veel luider, wat hier en daar zorgt voor gekke dynamische sprongen. Op zijn tekstvoordracht en cadensen is gelukkig een stuk minder aan te merken, net als op het slanke en opzwepende spel van Nereydas. Maar de meeste lof gaat toch naar Jommelli zelf. Aanstekelijke ritmes, aangrijpende melancholie en een knap staaltje muzikale tekstschildering: wat schreef die man toch eigenlijk grandioze aria’s!