CD 21_721

Recensie J.S. BACH – Erbarme Dich

J.S. BACH
Erbarme Dich
Reinoud Van Mechelen (tenor) & A Nocte Temporis
Alpha 252 • DDD-70’
Waardering: 8
Luister 721 – Januari/Februari 2017

Wie denkt bij ‘Erbarme Dich’ níet aan de wereldberoemde aria uit de Matthäus-Passion? In die zin zet Reinoud Van Mechelen je met de titel van zijn eerste solo-album op het verkeerde been. ‘Erbarme Dich’ door een tenor in plaats van een altus? Maar nee, er is nog een tweede aria die zo heet en wel uit de Cantate BWV55, Bachs enige solocantate voor tenor. ‘Erbarme Dich’ is tevens de debuut-cd van het onlangs opgerichte ensemble A Nocte Temporis: Anna Besson (fluit), Benjamin Alard (orgel) en Ronan Kernoa (barokcello). Wat het album vooral interessant maakt, is de onalledaagse maar toch evenwichtige opbouw qua bezetting, sfeer en toonsoortverloop. Van Mechelen zingt vederlicht, een overdaad aan emotie vermijdend. In de melismen vallen soms de h’tjes tussen de noten op, maar storend is dat niet. Beheerste expressie tekent zijn recitatieven; de voordracht is eloquent en rijk aan stembuigingen. Bijzonder mooi is de sluik gezongen koraalmelodie ‘Herr Christ, der ein’ge Gottessohn’ (BWV96). De afwisseling met welgekozen instrumentale fragmenten werkt voortreffelijk. Een glansrol is weggelegd voor Benjamin Alard op het échte Silbermann-orgel uit 1718 van de Ste. Aurélie in Straatsburg. Nota bene in exact dezelfde stemming die Bach zelf gebruikte in Weimar en Leipzig: 460 Hertz.
Margaretha Coornstra

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen