CD 37_721

Recensie JOST – Berlinsymphony, Lover-Skysong

JOST
Berlinsymphony, Lover-Skysong
Konzerthausorchester Berlin o.l.v. Iván Fischer; Deutsches kammerorchestester Berlin o.l.v. Christian Jost
Neue Meister 0300707NM • DDD-52’

Ooit kwam Dvorák in de Nieuwe Wereld aan, alwaar hij overweldigd werd door de machtige mix van voor hem nieuwe, zinnenprikkelende geluiden. Die kwamen uiteindelijk terecht in de machtige Nieuwe Wereldsymfonie. Precies volgens dat recept maar dan in een postmodern idioom componeerde Christian Jost de Berlinsymfonie, vanuit het perspectief van een dagje ontwaken en slapen in de Torstrasse. Het verschil is dat je bij Dvorák direct hoort dat je in Amerika bent. Als iemand mij bij Josts Berlinsymphony zou zeggen dat het Vancouver of Moermansk was, had ik het ook geloofd. ‘Großstadt’ was een universelere titel geweest. Het is verder heel toegankelijke descriptieve muziek, met veel gevoel voor klanksensaties en soundscapes. Dat geldt ook voor het meer poëtische Lover-Skysong op twee gedichten van Shang Ye, gecomponeerd in een moderne variant op de laat-romantiek. Het verschil met Goebaidoelina elders in dit katern is zonneklaar: bij haar komt het van binnenuit, hier is het allemaal bedachte muziek van een technisch kundig en commercieel slagvaardig componist. Iván Fischer weet de symfonie overigens van lading en schwung te voorzien; in Berlijn zal het een succes zijn geweest. Jost zelf glijdt met het Deutsches Kammerorchester Berlin richting muzak in het tweede gedicht van Shang Ye.