Recensie KARLSSON – Seven Songs

KARLSSON
Seven Songs – Clarinet Concerto
Gabriel Suovanen (bariton),
Christopher Sundqvist (klarinet),
Lapland Chamber Orchestra o.l.v. John Storgårds
BIS Records BIS-2286 • SACD-55’

Als mij was verteld dat de zeven liederen op tekst van de Zweedse schrijver Pär Lagerkvist moderne opera-aria’s waren op Wagneri- aans-Finse leest, had ik dat zonder meer geloofd. Het theatrale spat van deze liederen af. Het openingslied Ångest, ångest är min arvedel heeft naast elementen van Wagner meets the eenentwintigste eeuw ook iets van Pagliacci x Mascagni. Maar bovenal ademen de liederen iets van de onrust van Erlkönig. Het maakt me nieuwsgierig naar Lars Karlssons echte opera, Scenes from the Finnish War uit 2010. Karlssons muziek klinkt echt Scandinavisch, je hoort Sibelius, je proeft Grieg, maar dan zoals ze nu zouden hebben geklonken. Dat is echt van een heel andere orde dan bijvoorbeeld Rautavaara of Saariaho, die veel meer zichzelf zijn. Karlsson verbindt echt het oude met het nieuwe, waarbinnen de oude, romantische klankwereld domineert. Zijn hang naar theatrale, romantische sfeertekening en grootse en meeslepende klankbogen teken ook zijn concert voor klarinet en orkest uit 2015. Als iemand mij had verteld dat het in 1947 door een verlate romanticus was gecomponeerd, had ik het geloofd. Het is onwerkelijk, alsof Sibelius in 2018 uit een coma is ontwaakt. Prachtig gezongen en gespeeld allemaal, maar wat dit curiosum precies op de Nederlandse markt doet? Daar zou ik graag eens een artikel aan wijden. René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.