KODÁLY Concerto for Orchestra – Dances of Galánta – Dances of Marosszék – ‘The Peacock’ Variations

Recensie KODÁLY – Concerto for Orchestra

KODÁLY
Concerto for Orchestra – Dances of Galánta – Dances of Marosszék – ‘The Peacock’ Variations
Buffalo Philharmonic Orchestra o.l.v. JoAnn Falletta
Naxos 8.573838 • DDD-77’

Waardering: 9Kodály’s muziek wordt een beetje overschaduwd door de muziek van zijn vriend Bartók. Echter, waar de laatste eerder venijnig is, hebben Kodály’s orkestwerken een meer romantische gewaarwording. De dansen van Galánta zijn gebaseerd op volksmuziek uit de kleine stad Galanta in Slowakije, waar Kodály meerdere jaren heeft gewoond. Het stuk herinnert aan de tweeledige structuur van de traditionele verbunko’s. Het zelden uitgevoerde Concert voor orkest, gecomponeerd in opdracht van het vijftigjarig jubileum van de Chicago Symphony, wordt door Falletta nieuw leven ingeblazen door mijns inziens de juiste tempi te kiezen. Net als de variaties op het Hongaarse volkslied, The Peacock (de pauw staat voor vrijheid). Een eenvoudig volksliedje dat Kodály tot een groots orkestwerk inspireerde. Glanzende melodieën, wilde dansen, Hongaars rubato en duizelingwekkende virtuositeit, Falletta en haar Buffalo Philharmonic Orchestra weten er wel raad mee. De cd besluit met de Dansen van Marosszék. Oorspronkelijk een pianocompositie voor de viering van de vijftigste verjaardag van de hereniging van Boeda en Pest, maar uiteindelijk toch georkestreerd. Het werk is geschreven in rondo-vorm op een thema uit de folklore van Transsylvanië. Falletta is een voorvechtster van Amerikaanse muziek (waaronder 110 wereldpremières), maar ook hier toont zij duidelijk haar affiniteit. Falletta is een toonbeeld van vuur en spontaniteit en de opname is schitterend.
Emile Stoffels