CD 39_715

Recensie KENDLINGER – Pianoconcert nr.1 in C op.7

KENDLINGER
Pianoconcert nr.1 in C op.7 ‘Larissa’, Ouverture ‘Der Priester’
Philipp Scheucher (piano), K & K Philharmoniker o.l.v. Matthias Georg Kendlinger
K21 Records 1917 • DDD-36’ (+DVD–50’)

De Oostenrijker Matthias Georg Kendlinger (1964) is vooral een musicus en dirigent die ook componeert. Als dirigent is hij voor het Oostenrijkse muziekleven van onschatbare waarde. Zo richtte hij zijn eigen K&K Ballett op, inmiddels gevolgd door K&K Philharmoniker en K&K Opernchor en ook als gastdirigent is hij zeer gewild. In de tijd die hem rest probeert hij als een ware Mahler zijn innerlijk bloot te leggen en het componistenmetier te bedrijven. Maar met deze eerste cd met eigen werk overtuigt hij niet echt. Zijn pianoconcert, geschreven voor echtgenote Larissa, en de ouverture van zijn opera in wording ‘Der Priester’ zwalken qua stijl en richting alle kanten op. Natuurlijk voegt de dvd met live-registraties en een beknopt componistenportret wat toe, maar het beklijft niet. Het portret heet Der Klassik-Revoluzzer en dat zegt al veel. Kendlinger kent zijn klassiekers, wandelt als een verwarde eclecticus van stijl naar thema en van inval naar invloed van weer een geliefde componist, maar vergeet er iets revolutionairs mee te doen. Het pianoconcert dat door de Oostenrijkse pianist Philipp Scheucher met verve wordt gespeeld, gaat zo ten onder aan goed in het gehoor liggende richtingloosheid en de ouverture van ‘Der Priester’ verliest zich in ouderwetse bombast.