Recensie KNOWLES – Love’s Philosophy

KNOWLES
Love’s Philosophy
Craig Ogden (gitaar), James Gilchrist (tenor), Orchestra of Opera North o.l.v. David Angus
Rubicon Classics RCD 1002 • DDD-60’
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Een gitaar-cd die alles in zich geeft om een groot succes te worden komt tegenwoordig niet vaak voor als je geen Miloš Karadaglić heet. Toch heeft de plaat Love’s Philosophy goede papieren. Ook al is deze geheel gewijd aan de hedendaagse componist Brian Knowles. Ten eerste is de gitarist van dienst Craig Ogden, een uitstekende gitarist die omarmd is door Classic FM. Ten tweede is Knowles een handig componist met wortels in diverse genres. Hij was jarenlang het muzikale geheim achter Roger Whittaker en daarnaast is hij actief op het gebied van de jazz en de klassieke muziek. Knowles weet hoe het publiek in te pakken en dat doet hij meteen met het gitaarconcert Visiones de Andalucia dat soms zowel qua inhoud als qua sfeer nogal appelleert aan het beroemde Concierto de Aranjuez van Rodrigo. Maar het moet gezegd: de melodielijnen zijn meeslepend genoeg om een groot publiek aan te spreken. Ook A Fond Farewell is zo’n werk dat wel vaart bij Knowles’ lichte muziekachtergrond. Een licht contrast met de andere werken is het vrij korte jazzy en gitaristische Poco Rondo dat Knowles schreef voor Ogden. Het is het enige werk waar de luisteraar iets meer moeite voor moet doen, want de Eight Songs from Poetry Serenade, uitstekend gezongen door James Gilchrist, zijn weer echt songs op het snijvlak van klassiek en easy listening.