KORNGOLD - Violin Concerto, Op. 35

Recensie KORNGOLD – Violin Concerto, Op. 35

KORNGOLD, BERNSTEIN
Violin Concerto, Op. 35 – Serenade after Plato’s ‘Symposium’
Liza Ferschtman (viool), Prague Symphony Orchestra o.l.v. Jirí Malát, Het Gelders Orkest o.l.v. Christian Vásquez
Challenge Classics CC72755 • SACD-58’

Hoe gelukkig zijn violisten (en pianisten) ten opzichte van vrijwel ieder ander instrument: genoeg divers repertoire dat je makkelijk als een ontdekking ervaart. Zeker als het zo fantastisch wordt gespeeld als hier. Ferschtman brengt Erich Wolfgang Korngold op een verbluffende manier tot leven. Daarbij niet gehinderd door het Praags Symfonieorkest dat op zichzelf best aardig speelt, maar dat haar toch in geen enkel opzicht kan bijbenen. Brave romantiek tegenover buitenaardse briljantie. Kunde tegenover genie. Het is niet fair tegenover Jirí Malát en zijn Praagse orkest maar je had haar Pappano met de Wiener Philharmoniker gegund. Of die haar hadden kunnen volgen? Bij vlagen denk je serieus dat Korngold diepzinnig was! Ferschtman is hier echt onnavolgbaar. Dan Leonard Bernstein. Als componist onderschat, dat maakt deze fijnzinnige Serenade after Plato’s ‘Symposium’ weer eens duidelijk. Een principiële keuze ook, want in deze Bernstein kun je het publiek nergens meeslepen zoals in de draaikolk van klankzwelgerij die Korngold uitrolt. Het zijn twee uitersten beide schitterend. Het Gelders Orkest onder Christian Vásquez is meer in evenwicht met Ferschtman dan Malát en zijn troepen in Korngold, maar ze hebben het ook wel makkelijker met de veel modernere Bernstein.