CD 40_715

Recensie LALO – Concertante Works

LALO
Concertante Works for violin, cello & piano
Solisten van de Queen Elisabeth Music Chapel, Liège Royal Philharmonic o.l.v. Jean-Jacques Kantorow
Alpha 233 • DDD-3.08’

Deze Belgische driedubbel-cd is niet alleen een visitekaartje voor de op en top 19e-eeuwse Franse componist Édouard Lalo, een tussen Berlioz en Saint-Saëns wat ondergesneeuwde toonkunstenaar, maar ook voor de Queen Elisabeth Music Chapel. Dit opleidingscentrum biedt jonge getalenteerde musici de gelegenheid te leren van zeer ervaren collega’s in een meester-gezel-relatie waarin de overdracht van kennis en het ontwikkelen van een eigen muzikale taal centraal staan. Dirigent Kantorow kon kiezen uit zeer begaafde ‘gezellen’ die in virtuositeit niet voor elkaar onderdoen. Violist Lorenzo Gatto is de enige solist die zijn leerperiode al afgesloten heeft maar aan het instituut verbonden is gebleven als ‘associated artist’. Zijn vertolking van Lalo’s grootste hit, de Symphonie Espagnole, is krachtig en vol bravoure, passend in de grootse en meeslepende romantiek van dit werk. Ook in de meer tedere delen is verleider Gatto met een onderhuids zelfbewustzijn zeer aanwezig. Vadyslava Luchenko speelt de Fantaisie Norvégienne verfijnd en met humor, haar kwaliteit ligt in het dansante en bewegingsvolle spel. Na een flinke portie violistische loopjes en orkestknallen is het pianoconcert tot slot een verademing met mooie melodielijnen. Wrang genoeg werd juist dit concert in Lalo’s tijd juist weinig gewaardeerd wegens het gebrek aan virtuositeit in de solopartij.
Carine Alders