CD 34_718

Recensie LEONCAVALLO – Zazà

LEONCAVALLO
Zazà
met o.a. Ermonela Jaho (Zaza), Stephen Gaertner (Cascart), Riccardo Massi (Milio Dufresne), Patricia Bardon (Anaide), Kathryn Rudge (Natalia), Nicky Spence (Courtois), BBC Singers, BBC Symphony Orchestra o.l.v. Maurizio Benini
Opera Rara ORC55 • DDD-2.16’

Zazà is de vijfde opera van Ruggiero Leoncavallo en beleefde zijn première in 1900. Het werk, waarin een blik in de coulissen van een theater wordt gegund, zou nooit de populariteit van Pagliacci kennen. De bariton-aria ‘Zazà, piccola zingara’ is waarschijnlijk het enige enigszins vertrouwde fragment. Leoncavallo hanteert overwegend een muzikale conversatietoon maar laat toch Zazà en haar minnaar Milio hun hartstocht in brede, meeslepende lyrische zinnen uitzingen. Zazà heeft me echt geboeid en ontroerd en dat in stijgende lijn. Dat is natuurlijk ook te danken aan de uiterst geëngageerde, eerlijke vertolking van de titelrol door Ermonela Jaho, een zangeres met een soepele, ruime sopraan met een individueel timbre, die kleur en nuances kan aanbrengen en zich volledig in haar personage inleeft. Zij domineert zonder moeite de bezetting die niet altijd die zelfde bezieling kan laten horen maar waarin vooral Riccardo Massi (Milio) met slanke, expressieve tenor en Stephen Gaertner (Cascart) met kruimige bariton zich onderscheiden. Patricia Bardon (Anaide) kent niet haar beste dag maar Nicky Spence (Courtois) en Kathryn Rudge (Natalia) doen het prima. Maurizio Benini opteert niet voor een verismo-aanpak maar dirigeert het prima spelende BBC Symphony Orchestra met zin voor dynamische schakeringen en muzikale elegantie. Zazà is beslist een herontdekking waard.