Mahler - 4 for Ensemble

Recensie Mahler – 4 for Ensemble

MAHLER
Mahler 4 for Ensemble
Judith van Wanroij (sopraan), Camerata RCO o.l.v. Lucas Macías Navarro
Gutman Records CD 173 • DDD-56’

Het gebeurt niet zo vaak meer dat ik prettig verrast wordt door een nieuwe Mahler-opname maar nu heeft Gutman Records mij waarachtig zo blij als een kind gemaakt. Camerata RCO heeft zich over Mahler 4 ontfermd, waarbij zij uitgegaan zijn van de kamermuziekversie van die symfonie die de Schönberg-leerling Erwin Stein in 1921 heeft gemaakt. Natuurlijk is een kamerensemble niet met een vol symfonieorkest te vergelijken en natuurlijk is hun geluid – vanzelfsprekend – kleiner en transparanter, maar de puurheid en de transparantie zijn in dit geval zo mooi en zo verfrissend dat ik de symfonie nu even niet anders wil horen! Nu is Camerata RCO zelf eigenlijk een soort ‘kamermuziekversie’, van het Koninklijk Concertgebouworkest welteverstaan en alle leden horen ook in het orkest zelf te spelen (of te hebben gespeeld), u kunt dus stellen dat ze hun Mahlers echt under the skin hebben. Wat ik nu zo onvoorstelbaar leuk vind is dat ik al die instrumenten afzonderlijk goed kan horen. Iets wat niet onmiddellijk een pre is als het om een orkestklank gaat, maar in de pocketversie is het onweerstaanbaar. Zo kan ik enorm genieten van het schitterende pianospel van Nicolas van Poucke en de stralende warmte van de strijkers bezorgt mij een gevoel van zeer aangename geborgenheid. Tel daarbij het bijna klezmerachtige geluid van de blazers (dé klarinetten!), het ondersteunende ritme van de paukenisten en het verrassingseffect van de accordeon… Smullen! Judith van Wanroij heeft een perfect timbre voor ‘die himmlischen Freuden’ en de dirigent Lucas Macías Navarro heeft er hoorbaar zelf plezier in. Ook de opname is uitstekend en de tekst in het boekje (ook in het Nederlands) hilarisch.

CD kopen? Bestel hem hier.