Menu Sluiten
CD 40_728

Recensie MAHLER – Das klagende Lied

MAHLER
Das klagende Lied
Simone Schneider (sopraan), Tanja Ariane Baumgartner (mezzosopraan), Torsten Kerl (tenor), Adrian Eröd (bariton), Wiener Singakademie, ORF Vienna Radio Symphony Orchestra o.l.v. Cornelius Meister
Capriccio C5316 • DDD-60’
Waardering: 8

Mahler was amper twintig jaar oud toen hij in 1880 Das klagende Lied voltooide. Het zeer romantische maar o zo treurige sprookje over een koningszoon die zijn broer vermoordt in de strijd om macht en liefde beschouwde de componist zelf als zijn opus 1 en het eerste werk waarin hij zichzelf als ‘Mahler’ heeft gevonden. Daar had hij gelijk in want dat het werk ‘des Mahleriaans’ is staat buiten kijf. In deze cantate, waarvoor Mahler zelf de tekst schreef, hoor je al de aanzet tot zijn eerste twee symfonieën. In 1893 herzag Mahler het werk waarbij deel één sneuvelde. Die versie dirigeerde hij het voor het eerst in 1901. Het was pas in 1969 dat het originele manuscript van de driedelige versie werd ontdekt. Das klagende Lied wordt niet zo vaak uitgevoerd en het is ook zijn minst opgenomen werk iedere nieuwe opname, mits goed, is dan ook zeer welkom. De opname onder Cornelius Meister is goed, maar niet zo goed dat het mij de versies onder Sinopoli, Tilson-Thomas of Rozhdestvenski doet vergeten. Het ligt niet aan de zangers, van wie ik voornamelijk Tanja Ariane Baumgartner en Adrian Eröd zeer overtuigend vind, het ligt aan het orkest. In hun spel mis ik de specifieke klank die van Mahler Mahler maakt.
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen