Recensie MAHLER – Das Lied von der Erde

MAHLER
Das Lied von der Erde
Roberto Saccà (tenor), Stephen Gadd (bariton), Bamberger Symphoniker o.l.v. Jonathan Nott
Tudor 7202 • DDD-61’
Luister 724 – Mei/Juni 2017

‘Eine Symphonie für eine Tenor- und eine Alt- (oder Bariton-) Stimme und Orchester’ is de ondertitel, maar het aantal opnamen met bariton in plaats van alt of mezzo is ver in de minderheid. Mannelijke zangers moeten echt wat extra meebrengen om onvergetelijke zangeressen als Kathleen Ferrier, Christa Ludwig of Janet Baker naar de kroon te steken. Dietrich Fischer-Dieskau en Thomas Hampson komen het eerst in gedachten. Hun vertolkingen boden diepte, kleur en betekenis. Of Stephen Gadd de juiste keus is? Hij is een vrij lichte bariton. Daar is niets tegen, maar zijn interpretatie blijft vlak en kleurloos. Vooral het cruciale Der Abschied, waar de intonatie ook al niet vlekkeloos en de toon niet strak is, stelt teleur. Roberto Saccà voldoet beter. Van hem worden de kwaliteiten verwacht van zowel een heldentenor (Das Trinklied en Der Trunkene) als een lyrische tenor (Von der Jugend) en zo flexibel is hij. Ook het orkestrale aandeel is bewonderenswaardig. Jonathan Nott bezegelt zijn afscheid van de Bamberger Symponiker met deze opname, tevens de afsluiting van zijn Mahler-cyclus. Hij legt er drama in, heeft ook veel aandacht voor het detail zonder de spanningsbogen te verwaarlozen. De individuele musici zijn voortreffelijk (hoor de fluit in Der Abschied) en de opnameklank maakt alles helder hoorbaar. Met een andere bariton (of alt!) was mijn eindoordeel ongetwijfeld hoger uitgevallen.