Recensie MAHLER – Symfonie 2 ‘Auferstehung’

MAHLER
Symfonie 2 ‘Auferstehung’
Annette Dasch (sopraan),
Karen Cargill (mezzosopran),
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Daniele Gatti
RCO Live RCO17109 • DVD-88’

‘Meine Zeit wird kommen’, sprak Gustav Mahler moedig als het hem tegenzat. Hij heeft gelijk gekregen, vooral in Amsterdam, waar iedere chef-dirigent het dirigeren van Mahlers werken sinds Willem Mengelberg als een heilige plicht moet ondergaan. De Tweede Symfonie heeft daarbij een status aparte, want in oktober 1904 kwam Mahler persoonlijk naar Amsterdam om twee uitvoeringen te dirigeren. Sindsdien is deze symfonie door het Koninklijk Concertgebouworkest honderdtienmaal uitgevoerd, onder Mengelberg, Van Beinum, Haitink, Jansons en Gatti. Maar ook door Klemperer en Kubelik, en zelfs vele malen door Evert Cornelis en Cornelis Dopper. Willem Mengelberg en Bernard Haitink strijden om de palm met respectievelijk 29 en 27 uitvoeringen, Riccardo Chailly en Maris Jansons blijven steken bij 12 en 10. Nu voegt de nieuwe chef vier uitvoeringen toe, en geheel in stijl werden ze vastgelegd in beeld en geluid. De beeldregistratie legt onomstotelijk vast dat alleen het koor alles uit het hoofd zingt, in tegenstelling tot dirigent en solisten. Wat de beeldregistratie ook vastlegt is de ontroerende inzet van individuele orkestleden – hoboïst Alexei Ogrintchouk geeft sopraan Annette Dasch het nakijken. Wanneer een toporkest bij voortduur de concurrentie met zichzelf moet aangaan komt er een moment dat het collectieve geheugen ingrijpt. ‘Iedereen’ kent de legendarische Kerstmatinee van dit werk die onder Bernard Haitink tot stand kwam in 1983 en werd vastgelegd op de vaderlandse televisie en naderhand op dvd. Een onvergetelijke Haitink, op de top van zijn kunnen. Aan deze uitvoering die 33 jaar later tot klinken kwam is niets mis. Toporkest, uit het hoofd zingend koor, prima solisten, kersverse dirigent. Maar een schot in de roos?