CD 65_715

Recensie TANEJEV, GLAZOENOV – Strijkkwintet

TANEJEV, GLAZOENOV
Strijkkwintet nr.1 in G, op.13; Strijkkwintet in A, op.39
Gringolts Quartet, Christian Poltéra (cello II)
BIS-2177 • SACD-66’
Waardering: 9
Luister 715 – Mei 2016

Relatief zeldzame kamermuziekwerken uit het laat negentiende-eeuwse Rusland. Veel Russische componisten waren in die tijd druk bezig met het formuleren van een nationale stijl en probeerden die vooral te realiseren in symfonische muziek. Kamermuziek was daar in hun ogen te abstract voor en ademde per definitie teveel de Duitse traditie waar ze zich van wilden onderscheiden. Sergei Tanejev (1856-1915) en Alexander Glazoenov (1865-1936) gingen hun eigen gang. Een belangrijke stimulans kwam van de houthandelaar, uitgever, altviolist en mecenas Mitrofan Belyayev. Hij organiseerde kamermuziekconcerten in zijn salon in St. Petersburg, daar is het kwintet van Glazoenov voor de eerste keer gespeeld en hij was ook de uitgever van het kwintet van Tanejev. De twee werken zijn heel verschillend van karakter en ambitie. Het kwintet van Tanejev is complex, vol van spitsvondig contrapunt en met een onderliggende, hechte structuur. Dat komt vooral in het eerste deel tot uiting, de variaties in het laatste deel zijn luchtiger. Bij Tanejev biedt de extra cello nog meer mogelijkheden voor complexe stemvoering, bij Glazoenov lijkt het vooral om de verrijking van de klank te gaan. Het Gringolts kwartet met Christian Poltéra als glorieuze extra cellist speelt deze werken expressief, prachtig van klank, wat in de BIS-opname mooi overkomt.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen

WIN Bach333!
Het grootste componistenproject in de opnamegeschiedenis