Recensie MANSURIAN – Requiem

MANSURIAN
Requiem
Anja Petersen (sopraan), Andrew Redmond (bariton), RIAS Kammerchor, Münchener Kammerorchester o.l.v. Alexander Liebreich
ECM New Series 2508 • DDD-45’
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Tigran Mansurians Requiem is als commissiewerk van het RIAS Kammerchor en het Münchener Kammerorchester opgedragen aan de slachtoffers van de Armeense genocide, waaronder ook zijn voorvaderen hebben geleden. Een nobel doel, maar onvermijdelijk ook een politiek subsidiespektakel. Het is inmiddels niet meer mogelijk over dit soort aanleidingen nog iets objectiefs te zeggen. Op zo’n cd zou de aanleiding feitelijk ook los van de muziek moeten staan, maar dat kan niet. We zouden in Nederland zonder de politiek-culturele insteek namelijk nooit van Mansurians Requiem hebben gehoord. Het is geen slecht werk. Het zit gedegen in elkaar en ik wil wel geloven dat Mansurian er om diverse redenen jaren mee worstelde. Het is echter geen werk dat je verrast. Alle diepgravende bespiegelingen in het boekje ten spijt is het voor de leek gewoon het bekende requiem-geluid met daaronder een eigentijds orkestraal jasje. Eigentijds zonder verder revolutionair te zijn, het is harmonische muziek, gericht op een bijna neoromantische gevoelsbeleving die schippert tussen reflectie, sereniteit en een vleugje bombast. Gedragen stemmen voeren de bekende Latijnse teksten bijkans ten hemel, waar alles oplost in het Agnus Dei, het bijzonder fraaie hoogtepunt van de compositie. Mansurian kan zich over de uitvoering niet beklagen. Het RIAS Kammerchor en het Münchener Kammerorchester onder leiding van Alexander Liebreich geven zich met hart en ziel over aan de zaak. Sopraan Anja Petersen en bariton Andrew Redmond geven kleur en beleving aan hun solo’s.