CD 38_716

Recensie MAYR – Requiem in g

MAYR
Requiem in g
met o.a. Siri Karoline Thornhill (sopraan), Theresa Holzhauer (alt), Markus Schäfer (tenor), Martin Berner (bas), Simon Mayr Chorus and Ensemble o.l.v. Franz Hauk
Naxos 8.573419-20 (2CD) • DDD-1.56’

De eerste opname ‘ooit’ van een twee eeuwen oude compositie. Deze Grande Messa da Requiem is een van zeven dodenmissen van de productieve Johann Simon Mayr (1763-1845), die 600 werken voor de katholieke eredienst schreef, maar vooral bekend is als componist van zo’n 75 Italiaanse opera’s, waaronder Medea in Corinto. De Duitser uit Beieren was een belangrijk tijdgenoot van Cherubini, Spontini en Rossini, maar omdat die in Parijs zaten had hij in Italië het rijk alleen. Heel veel ‘opera’ is te vinden in de uitbundige, theatrale dramatiek van dit groots bezette, pas onlangs ontdekte Requiem. Mayr wist wat de rouwende menigte toekwam en haalt flink uit in een stijl die, zoals bij veel van zijn tijdgenoten, de overgang van klassieke stijl naar romantiek markeert. Koor en orkest geven de expressieve, kleurrijke muziek met veel energie het volle pond, afgewisseld met passages van passende lyrische ingetogenheid. Negen solozangers zijn nodig voor dit grote werk, en dat is het punt waar enige teleurstelling toeslaat. Ze zijn vocaal competent, maar ook niet meer dan dat. Het is het nét niet, terwijl dit interessante werk juist iets meer nodig heeft om werkelijk indruk te maken.