CD 34_717

Recensie MAZZOCCHI – Le Temple et le Désir

MAZZOCCHI
Le Temple et le Désir (kerkelijke en wereldlijke vocale en instrumentale werken)
Ensemble Elyma o.l.v. Gabriel Garrido
K617 CDB004 • DDD-73’

Om onduidelijke redenen is de naam van Domenico Mazzocchi (1592-1665, onder meer werkzaam in Rome aan het hof van kardinaal Ippolito Aldobrandini) min of meer obscuur gebleven. Toch heeft deze componist van uitsluitend vocale muziek wel een plaatsje verdiend: voortbordurend op elementen uit de muziek van Monteverdi en Gesualdo ontwikkelde hij een eigen stijl, waarin het affect (de muzikale uitdrukking van de in tekst vervatte emotie) een belangrijke plaats inneemt. Het Frans/Spaans/Italiaanse ensemble Elyma, onder leiding van Gabriel Garrido (Argentijn, musicoloog, dirigent en docent), demonstreert dat hier aan de hand van motetten en madrigalen, muziek dus voor de kerk en de wereld (le temple et le désir…). Hoogst virtuoze muziek, die hoge eisen stelt aan de vocalisten, maar die op een of andere manier bijna nergens opbloeit: we horen voornamelijk een recitatief-achtige benadering van de tekst, wel prachtig gezongen (onder meer door de sopranen Maria Cristina Kiehr en Claire Lefilliâtre) en subliem begeleid in warme timbres (gamba’s, tokkelinstrumenten, orgel, klavecimbel). Jammer dat we niet al die talen kennen: er wordt gezongen in Latijn, Italiaans, Frans en Spaans, maar het cd-boekje gaat ervan uit dat we dat allemaal kunnen verstaan: geen teksten, geen vertalingen.