CD 32_723

Recensie MAZZONE – Il primo libro delle canzoni a quattro voci (liederen voor vier stemmen)

MAZZONE
Il primo libro delle canzoni a quattro voci (liederen voor vier stemmen)
Ensemble Le Vaghe Ninfe o.l.v. Maria Antonietta Cancellaro (klavecimbel en orgel) en Natalia Bonello (fluiten)
Brilliant Classics 95416 • DDD-64’
Waardering: 7
Luister 723 – April 2017

Van Marc’Antonio Mazzone weten we niet heel veel. Geboren rond 1540, ergens in de buurt van Napels, gewerkt als musicus en geestelijke, waarschijnlijk vooral in Venetië, overleden ergens na 1600. Hij liet wel wat na: een paar boeken over aspecten van de literatuur, en enkele bundels met madrigalen en gezangen, waaronder Il primo libro delle canzoni a quattro voci, uitgegeven in Venetië in 1591; van een tweede is geen spoor. Deze bundel bevat eenentwintig Italiaanstalige nummers, elf op wereldlijke tekst, tien met religieuze onderwerpen. Voor vier stemmen dus, waarbij dat niet altijd per definitie menselijke stemmen hoeven te zijn. Het ensemble Le Vaghe Ninfe, onder aanvoering van toetseniste Maria Antonietta Cancellaro, voert ze hier uit en neemt daarbij veel vrijheden. Bijvoorbeeld in de instrumentale bezetting, met een keuze uit fluiten, viool, trombone, barokgitaar, klavier (orgel of klavecimbel) en wat slagwerk, of helemaal zonder instrumenten, met vier vocalisten a cappella. Of zonder vocalisten, met alleen instrumenten, en dan wordt de desbetreffende tekst vooral even voorgedragen (door slagwerker Vincenzo Failla, mooi Italiaans, mooie bronzen stem). Een aardig project, met genoeg afwisseling dus, maar we horen geen muziek die beklijft – Mazzone was een vakman maar geen hoogvlieger.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen