CD 33_723

Recensie MENDELSSOHN – Vioolconcert, op. 64, Strijkoctet, op. 20

MENDELSSOHN
Vioolconcert, op. 64, Strijkoctet, op. 20
Liza Ferschtman (viool), Het Gelders Orkest o.l.v. Kees Bakels, Itamar Zorman, Elina Vähälä, Corina Belcea (viool), Krzysztof Chorzelski, Marc Desmons (altviool), Sebastian Klinger, Antoine Lederlin (cello)
Challenge Classics CC72748 • DDD-58’
Waardering: 8
Luister 723 – April 2017

Vanwaar zo veel haast? Vat u het niet al te letterlijk op, alstublieft, want Liza Ferschtman heeft er jaren over gedaan eer ze besloten had het Vioolconcert van Mendelssohn op te gaan nemen. Toen het eindelijk zo ver was, wist zij dan ook zeker hoe het moest. Maar de haast, die moet u toch ook letterlijk opvatten, want het tempo dat Ferschtman neemt, bijgestaan door het fantastisch begeleidende Gelders Orkest onder Kees Bakels, liegt er niet om. Het is wel even schrikken, maar gelukkig duurt het niet al te lang. Bij deel twee aangekomen neem de violiste de tempoaanduiding (Andante) wel degelijk serieus in acht en de rust keert weder. Het resultaat is een zonder meer fantastische en zeer spannende uitvoering van een van de beroemdste en meest geliefde vioolconcerten: anders dan ik gewend ben, maar zo boeiend dat ik mij gauw gewonnen geef. Met de uitvoering van het Octet heb ik veel meer moeite. Het is een lieflijk, maar tegelijkertijd ook een zeer volwassen meesterwerkje van een zestienjarige, dat – eerlijk is eerlijk – vaak te zoetsappig wordt uitgevoerd. Een beetje meer pit is dus niet verkeerd. Maar de aanslag van Ferschtman en haar vrienden is feller dan fel, agressief bijna. Té, voor mij. De (live-)opname klinkt zeer helder.
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen