CD 39_716

Recensie MOZART – Gran Partita, Der Hölle Rache uit Die Zauberflöte

MOZART
Gran Partita (arr. Schwencke), Der Hölle Rache uit Die Zauberflöte
Quatuor Dialogues & Ewald Demeyere (fortepiano)
Challenge Classics CC72697 • DDD-65’
Waardering: 8
Luister 716 – Juni 2016

Hoewel het hier gaat om een bewerking, brengt deze opname een vaak vergeten stuk historische uitvoeringspraktijk in vol ornaat voor het voetlicht. Het was immers een even normale als lucratieve zaak om de favoriete werken uit de klassieke tijd te bewerken voor handzamere ensembles die in de salons en huiskamers pasten. Christian Friedrich Gottlieb Schwencke (1767-1822), de opvolger van CPE Bach als Stadtkantor en Musikdirector van Hamburg, was een groot Mozartadept en deed er alles aan diens muziek te verspreiden. Zo maakte hij ook een arrangement van Mozarts wonderlijke Serenade KV361, beter bekend als de Gran Partita. Het werk dat de traditie van de feest- en Harmoniemuziek van die dagen ontsteeg kwam waarschijnlijk via de vermoedelijke opdrachtgever, de klarinetvirtuoos Anton Stadler, bij Schwencke die er een originele bewerking van maakte voor hobokwartet en fortepiano. En hoewel het wennen is, ligt dat op deze cd absoluut niet aan Quatuor Dialogues en fortepianist Ewald Demeyere. Wie vertrouwd is met het origineel moet gewoon even slikken vanwege de totaal andere klank en het veranderde lijnenspel. Maar na een paar keer luisteren openbaart zich zowel een briljant arrangement (bijna een ‘hercompositie’) als een erg mooie en traditiegetrouwe uitvoering. Een verrassende hernieuwde kennismaking met een meesterwerk.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen