Recensie MOZART – Harmoniemusik from Mozarts favourite operas

MOZART
Harmoniemusik from Mozarts favourite operas
Winds Unlimited
Cobra Records COBRA0049 • DDD-53’
Luister 715 – Mei 2016

Winds Unlimited bestaat uit twee klarinetten, twee hoorns, twee fagotten en een contrabas. De musici komen uit allerlei uithoeken van de wereld. Zij vonden elkaar in hun liefde voor authentieke instrumenten. Hun repertoire bestaat voor een groot deel uit ‘vergeten’ harmoniemuziek. In de 18e eeuw waren harmonie-ensembles, bestaande uit verschillende combinaties van blaasinstrumenten, mateloos populair. Ze traden op aan de hoven en bij muziekliefhebbers thuis, maar ook in parken en op pleinen konden opeens groepjes blaasmuzikanten opduiken. Hun concerten duurden vaak tot diep in de nacht en trokken een groot publiek. Vaak speelden zij transcripties van populaire opera’s. Mozart schreef aan zijn vader hoe hij genoot van zijn eigen muziek gespeeld door zo’n harmonie-ensemble onder zijn raam. Het zijn dit soort transcripties die Winds Unlimited nieuw leven inblaast. Van Le Nozze di Figaro, La Clemenza di Tito en Don Giovanni (de laatste twee zijn nooit eerder opgenomen!). Ze werden gemaakt door Mozarts tijdgenoot Georg Kaspar Sartorius. Winds Unlimited duikelde de manuscripten op uit een bibliotheek in Darmstadt. Waan je al luisterend naar deze cd in het nachtelijke Wenen van de 18e eeuw. De blazers van Winds Unlimited zijn meesters op hun instrument, de contrabas zorgt voor een warme diepte. Prachtig!