Recensie MOZART – Klavierconcerten nr.5 in D

MOZART
Klavierconcerten nr.5 in D, KV157 & nr.6 in Bes KV238; drie concerten naar J. Chr. Bach KV107
Ronald Brautigam (fortepiano), Die Kölner Akademie o.l.v. Michael Alexander Willens
BIS–2084 • SACD–70’
Luister 715 – Mei 2016

Met deel 10 in de complete pianoconcerten van Mozart zit het er voor Brautigam en de Kölner Akademie bijna op: alleen de concerten 10, 14 en 21 ontbreken nog en de zogeheten pasticcio-concerten naar sonates van onder meer Raupach, Eckardt en C.Ph.E. Bach. Drie van die bewerkingen staan er hier wel op: de korte concertjes naar sonates van Johann Christian Bach, waarvan een deel van de muziek overigens in het handschrift van Mozarts vader is overgeleverd. Dat drietal levert in elk geval inzicht over wat de jonge Mozart op melodisch gebied van de door hem hooglijk bewonderde Bachzoon heeft opgestoken. Brautigam en het orkest vallen zo ongeveer letterlijk in huis met het eerste zelfstandige –vijfde, 1773- klavierconcert van Mozart: een gedecideerd tutti van een orkest met trompetten, pauken, hoorns en hobo’s is een oppepper van vanjewelste voor wat volgt. Brautigam speelt de oorspronkelijke versie met fugatische finale, niet met het Rondo KV386 dat hij er in Wenen voor schreef. Hij speelt er overigens ook goede eigen cadensen bij, van Mozart zelf zijn er geen overgeleverd. Wel van Mozart zijn de cadensen in concert nr.6 (1776), dat met zijn sensitievere instrumentatie met fluiten veel strelender Mozartiaans klinkt dan het vijfde en waarin Brautigam behalve de overal gedecideerde en glasheldere fraseringen en articulaties ook meer met kleur en dynamiek kan spelen, vooral natuurlijk in het middendeel. De Bachjes sluiten de cd fris en vrolijk af. Er wordt op twee kopieën van Paul McNulty gespeeld: een Walther en een Stein.
Paul Herruer