MOZART - Missa da Requiem

Recensie MOZART – Missa da Requiem

MOZART
Missa da Requiem
Gesualdo Consort, Cristofori o.l.v. Arthur Schoonderwoerd
Accent ACC 24338 • DDD-64’
Waardering: 7

Een hoe dan ook boeiende bijdrage aan de discografie van Wolfgang Amadeus Mozarts Requiem, maar zeker niet één naar ieders smaak. Het Requiem uitvoeren betekent keuzes maken. Een bruikbare standaardpartituur is er niet. Arthur Schoonderwoerd maakt rigoureuze keuzes. Hij reconstrueert het Requiem in een liturgische setting, met de gregoriaanse gezangen die bij uitvoering in een kerk in Mozarts tijd gebruikelijk waren. Hij maakt selectief gebruik van wat er na Süssmayer aan meer muzikaal verantwoorde oplossingen werden bedacht door Eybler, Freystädtler, Stadler, Von Seyfried en van zichzelf. De versie van het Libera me van de hand van Ritter Ignaz von Seyfried is zeker een aanwinst. De Amen-fuga van de hand van Arthur Schoonderwoerd zelf klinkt als een vreemde eend in de bijt, niet overtuigend. Het orkest is gereduceerd tot een minimumbezetting die op basis van historische overleveringen wordt verantwoord: twee violen, altviool, cello, contrabas, twee bassethoorns, twee fagotten, drie trombones – alt, tenor en bas – trompet, pauken en orgel. Het koor telt acht stemmen, koorleden zijn ook de solisten. Al met al wijkt dit nogal af van hoe Mozarts Requiem meestal wordt bezet. Dit is een intieme – of ‘kale’ – kamermuziek-achtige versie waarin het zwaartepunt van de orkestklank bij de – eersteklas! – lage blazers ligt. Het Gesualdo Consort Amsterdam staat garant voor een heldere koorklank met soms dominerende sopranen. Ze zijn flitsend virtuoos in snelle passages als het Domine Jesu – Hostias. De solistische bijdragen zijn mooi ongekunsteld. De gregoriaanse voorzanger, Frédéric Tavernier, heeft een nogal excentrieke stijl, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat in Wenen in 1791 er zó gregoriaans werd gezongen.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen