Recensie NICOLAI – Musik am Stuttgarter Hof

NICOLAI
Musik am Stuttgarter Hof
Gerlinde Sämann (sopraan), Kai Wessel (altus), Johannes Kaleschke (tenor), Wolf Matthias Friedrich (bas), ecco la musica o.l.v. Hainke Hümmer en Matthias Sprinz
Christophorus CHR 77401 • DDD-73’
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Johann Michael Nicolai (1629-1685) werkte van 1655 tot zijn dood als violist en kapelmeester aan het hof in Stuttgart. Veel is van hem niet bekend, maar wel is muziek van hem bewaard gebleven. Zijn cantates, gebundeld in Geistlicher Harmonien en Evangelischer Harmonien, zijn gebaseerd op zowel het Lutheraanse bijbelwoord als eigen teksten. De cd biedt geen complete cantates, maar excerpten: aria’s en ensembles, afgewisseld met instrumentale werken. Die laatste zijn gebaseerd op geraffineerde contrasten en levendige wisselwerkingen tussen de lage en de hoge instrumenten. Vaak zijn delen van een ‘sonate’ gebaseerd op hetzelfde thematische materiaal, in een ander ritme. Hij moet in Stuttgart een goede trombonist gehad hebben, want dat instrument speelt een hoofdrol in diverse composities, waaronder zeldzaamheden als Sonates voor viool en trombone. Een vocaal hoogtepunt is het Laudate Dominum dat (helaas) maar vijf minuten duurt. Nicolai wordt op z’n voordeligst voorgesteld, want de uitvoeringen zijn met oprechte zorg en toewijding gemaakt. De vier zangers vormen een harmonische eenheid met elkaar, maar ook met de spelers. Ee aangename kennismaking met een onbekende maar fantasierijke muziekvinder. Daar wil je wel meer van horen.
Gerard Scheltens