Menu Sluiten
CD 41_723

Recensie OREJÓN Y APARICIO – La Esfera de Apolo

OREJÓN Y APARICIO
La Esfera de Apolo
Música Temprana o.l.v. Adrián Rodriguez Van der Spoel
Cobra Records 0051 • DDD-71’
Waardering: 9
Luister 723 – April 2017

José de Orejón y Aparicio – hoe indrukwekkend de naam ook mag klinken, hij zal niet bij iedereen een aha-erlebnis teweegbrengen. Toch schreef hij volgens de aankondiging ‘misschien wel de beste muziek van Zuid-Amerika in de achttiende eeuw’. Orejón was ook nog eens de eerste in Latijns-Amerika geboren kapelmeester in Lima. De Peruaanse hoofdstad bevond zich destijds op een cultureel hoogtepunt. Orejón (1706-1765) bediende zich met zwier van Italiaans getinte pracht en praal en eiste daarvoor de nodige technische hoogstandjes. En die zijn de mensen van Música Temprana wel toevertrouwd. De contrasterende timbres van sopranen Lucia Martin Cartón en Soledad Cardoso zorgen voor extra levendigheid bij de toch al vitale ritmiek en beweeglijke melodieën van Orejón. Het speelplezier spat eraf – niet alleen van de video’s op Facebook, maar ook van de cd. Tenor Fernando Guimarães schuift soepel aan in de Villancico Por besar de este Fénix las plantas. Beeldschone verstilling volgt hierop in het Grave quitasol uit de instrumentale achttiende-eeuwse Sonata coreliana para tecla van ene anonymus uit Bolivia. Ook de Sonata III con órgano van (dezelfde?) anonymus is niet te versmaden, met haar meeslepend rondwervelende Fuga giga en het onmiskenbaar op Latijns-Amerikaanse leest geschoeide Minuet. En enfin, het is misschien bijzaak, maar… de foto’s van Guatemalteek Luis González Palma, met die wonderbaarlijk starende icoon-ogen, maken het booklet wel helemaal áf.
Margaretha Coornstra

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen